Az egyik legkevésbé szeretett marketing feladat a piackutatás, pedig enélkül annyira vagy hatékony, mint a hirdetési fiókod analitika nélkül.
Piackutatásban 2 fő irányt különböztetünk meg:
- Vásárló vagy célközönség felé irányuló
- Konkurencia felé irányuló
Mindkettőt érdemes rendszeresen megejteni, hiszen fontos, hogy tudd mit tesz a versenytársad, de még életbevágóbb, hogy tudd mi jár az ügyfeled fejében!
Ha őszinte akarok lenni, akkor én személy szerint nagyon nem szeretem ezt a feladatot. Vagyis, ez így nem egészen igaz, mert csak bizonyos formáit és részeit nem szeretem, magának a kérdőívnek az elkészítése és kiértékelése például nem tartozik a nemszeretem részéhez.
Piackutatni általában 3 standard módszerrel lehet:
- Megkérdezed személyesen a vásárlóidat, vagy a célcsoportodat (ezzel igazán le tudod nyűgözni a vásárlókat, de ha célközönséget keresel akkor is egészen hatékony)
- Felhívod telefonon őket (általában utálják akiket felhívsz, hiszen a piackutató cégek hajlamosak a csak 5 perces kérdéssoraikat 20-30 percen át diktálni a telefonba, függetlenül attól, hogy néhány kérdés annyira bonyolult, hogy még leírva sem biztos, hogy megértené a megkérdezett...)
- Valamilyen online módszerrel (e-mail, űrlap, honlap, alkalmazás etc.) (gyors, egyszerű cserébe rettentően sablonos és az eredménye is hasonlóan gyenge. Túl mély probléma felfedezésekre ne számíts belőle)
Ebből én az első kettőt (de főleg a másodikat) egyáltalán nem preferálom. Ez egy személyes korlátom, de nem szeretek idegenekkel vagy alig ismert emberekkel beszélgetni, pedig egy ügyes piackutató 100%-kal hatékonyabb telefonon vagy személyesen.
Mi az amire jó a piackutatás?
Felderíteni a célközönségedet, megtudakolni a valós problémáikat (ami nem csak a marketingben, de a termékfejlesztésben is igen hasznos lehet), ötleteket meríteni belőle, megismerni a kommunikációs stílusukat.
Egy jó piackutatás a marketingstratégia alapjait is le tudja tenni, hiszen meghatározza, kinek, hol, hogyan és mit mondj, értékesíts.
A sikeres piackutatási kérdések titka:
Nem túl direktek. Ha megkérdezed az ügyfeleidet, hogy az online kurzusod hirdetését hol látná a legszívesebben, akkor kinevet, hogy legszívesebben sehol, ne zaklasd őt reklámokkal.. de ha azt tudakolod meg, hogy milyen oldalakat/újságokat olvas rendszeresen akkor máris megkapod, hogy milyen felületeken keresztül érheted el a legkönnyebben.
A piackutatás bizalmi dolog. Ezért, ha a vásárlóidról van szó, akkor inkább ne egy diákkal csináltasd meg a feladatot, hanem válassz ki bizonyos szempontok alapján néhány ügyfelet és személyesen hívd fel, vagy kérj találkozót. Szempont lehet: kiemelkedően magas vagy alacsony kosárérték, speciális termék vagy szolgáltatás megvásárlása, alacsony értékesítési volumenű termékek vásárlói (azonnal javítsd az elhangzottak alapján a sales oldalát, vagy a termékleírását!)...
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.