A korábbi munkahelyem egy amerikai érdekeltségű cég volt, így nem csoda, hogy "kinti" dolgot kipróbáltunk tulajdonosi kérésre. Ilyen volt az az üzletpolitika is, ami önhibáján kívül nem lett elég sikeres a cégnél.
Ez a vezetési technika arra épít, hogy a dolgozókat bevonja a cégvezetésbe, "tulajdonosi" státuszba emeli a munkavállalókat, akik így saját felelősségük tudatában többet tesznek a cég céljainak eléréséért.
Attól függetlenül, hogy nyugodtan mondhatom, hogy a létező leglehetetlenebb célkitűzéseket találta a ki a vezetőség, mint teljesítendő terv, ez az "amerikai bullshit" lehetett volna életképes, és biztos vagyok benne, hogy lehet is. Bízom benne, hogy sokan helyezik ilyen alapokra a saját vállalkozásukat.
Pontosan azt az ideológiát tanítja, amire a lojális dolgozó 5 lépésben című "cikkemben" is utaltam. Vond be a dolgozókat a belső körbe. Legyen számukra is dicsőség, értékteremtő feladat veled dolgozni.
- A dolgozókat megismertetik a vállalat pénzügyi mutatóival,
- bevonják a döntési mechanizmusokba és
- a tervek, vagy a terven felüli teljesítményekért ösztönzőket adnak a munkavállalóknak. A tervek között heti/havi célkitűzések szerepeltek osztályonkénti bontásban, valamint egy nagy közös célkitűzés éves szinten minden dolgozónak.
A felelősségérzet kialakítását azzal fejleszti ez az üzleti modell, hogy minden dolgozó alaposan megismerheti a mutatók alapján, hogy az ő munkája pontosan milyen hatással van a cégre. Megvizsgálhatja, hogy költségcsökkentéssel vagy termelékenységgel tud többet tenni a cégért (pl. egy csavar üzemben a menetmetsző mellett álló munkatárs egy kis odafigyeléssel elérheti, hogy kevesebb selejt készüljön, vagy a gyorsabb alapanyag betöltéssel többet tud termelni adott idő alatt.).
Lehetőséget nyújt a rendszer arra is, hogy a társosztályok munkáját megismerje mindenki, betekintsen a folyamatokba (pl. megy a szitkozódás, hogy a beszerzés megint nem tudott időben alapanyagot biztosítani a traktor gyártáshoz, biztos egész nap kávéznak.. miközben a valóságban az alapanyag időben meg lett rendelve, már úton van, de a határon megfogták, mert a bevándorlók miatt x napja áll a forgalom) sőt a javításra is lehetőség van. Ez a rendszer, ha komolyan gondolják a használatát: kialakít egy erős vállalati kultúrát, egy összehangolt kommunikációt, amit forintban mérhető haszonra lehet fordítani.
Ha jobban belegondolsz, akkor ez az üzletpolitika a te cégedet is felemelheti, javíthatja a termelékenységet, az ügyfélkezelést és az anarchikus állapotokból átszellemült tettre kész dolgozókat faraghat.
Íródott róla egy szuper könyv, ajánlom, hogy olvasd el és döntsd el: Amerikai bullshit vagy a céged jövője?
A könyv: Jack Stack: A nagy üzleti játék
(A könyvet itthon atom nehéz beszerezni, antikvárban talán.. nem egy mai darab, de sok olyan ötlet van benne, ami megfogadható. )
.. és miért gondolom ezt? Azért mert az én osztályomat megreformálta a játék. Egy összetartó csapatot formált belőlünk, akik rendre teljesítették a havi terveket. Volt olyan hónapunk, amikor 152%-kal!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.